De la Whiskey Coffee, la Bourbon Flavored si pinot noir

Se pare ca totul a inceput cu un experiment de imbatrinire a cafelei verzi, neprajite, in butoaiele de Jack Daniel’s. Ceea ce, zice-se, i-ar fi adus cafelei nu doar aroma butoaielor de whiskey, ci si numele. In decembrie 2016 aparea asadar pe piata  Jack Daniel’s Tennessee Whiskey Coffee.

Foto: World of Coffee Inc. / Facebook

In ianuarie 2017, Jack Daniel’s anunta parteneriatul cu World of Coffee, Inc. – o companie din New Jersey. “Folosim cafelele cu cel mai bun gust si de cea mai buna calitate din lume, iar acum putem adauga la asta si gustul authentic si aroma Jack Daniel’s”, a explicat Charlie Newman, presedinte/proprietar al World of Coffee.

Produsul a iesit pe piata in doua forme distincte, anume cutiile de 250 de grame si pungile de 24 de grame, la pretul de 21,95 de dolari, respectiv 6,95 dolari. Intilnirea cu World of Coffee a reprezentat o sansa pentru Jack Daniel’s. World of Coffee are o traditie de peste 35 de ani pe piata si este una din cele mai respectate prajitorii. Tot ei reprezinta si Oggi Caffe si Maison Camus. Familia Camus, ca fapt divers, este pe piata din 1863, si in peste 120 de tari la ora actuala, dar tot Charlie Newman este maestrul prajitor pentru cafeaua comercializata.

Foto: White Coffee

Ceea ce ar fi de subliniat este ca Jack Daniel’s Tennessee Whiskey Coffee este produs cu Tennessee Whiskey. Sublinierea merita facuta intrucit acum a aparut pe piata si Jim Beam Bourbon Coffee. O prima uriasa diferenta ar fi ca cei de la Jim Beam utilizeaza arome artificiale. Cafeaua este un produs al celor de la White Coffee. Afara de cafeaua, sa-i zicem originala, Jim Beam vine cu varietati precum Bourbon Vanilla, Cinnamon Stick, Spiced Honey, adica vanilie, scortisoara sau miere. Nu ca firma n-ar avea in portofoliu peste 400 de arome diferite! Cit despre preturi, punga de 340 de grame face 18 dolari, iar cutia cu 10 pod-uri de unica folosinta la 33,95 dolari.

Utilizarea butoaielor pentru invechirea cafelei verzi neprajite este deja o practica tot mai des intilnita. Daca celebrele butoaie de whiskey isi fac nemaipomenit de bine treaba, se vede ca si butoaiele de pinot noir fac o treaba cel putin la fel de buna!

Cei de la Water Avenue Coffee Co. din Portland, se lauda cu  Pinot Noir Barrel Aged El Salvador, ceea ce in conceptia lor adduce laolalta cafeaua cultivata in El Salvador de familia Mendez si butoaiele de stejar de la Sokol Blosser Winery din Dayton, Oregon. Butoaiele de pinot noir. Ceea ce, ii adauga gustului de ciocolata al cafelei salvadoriene si note mai vesele generate de aroma strugurilor. Pachetul de 340 de grame, vine la 22 de dolari.

Courtesy of Water Avenue Coffee

Dar povestea boabelor de cafea tinute in butoaie de whiskey sau de vin este nitel mai complexa! Nu este vorba doar de a arunca niste cafea intr-un butoi si astepta sa prinda gustul sau mirosul recipientului. La inceput, exista o vulnerabilitate a cafelei verzi, neprajite, aceea de a imprumuta mirosurile din jur. De la sacul in care era transportat, la mirosul de motorina etc. Mirosul raminea persistent pina si dupa prajire, cind cafeaua ajungea in ceasca.

Cei de la DeathWish Coffee utilizeaza si ei butoaie de whiskey, la fel ca si cei de la DOMA. “Rotim butoaiele in fiecare zi. Si merita”, spun cei de la DOMA. Dar ceea ce merita povestit intr-adevar aici este ceea  ce fac cei de la Ceremony Coffee.

Prajitorul Andy Sprenger, a pus la punct un proiect prin care se alcatuiesc “perechi” de butoaie de vin sau de whiskey cu cafele ale caror arome s-ar potrivi cel mai bine. Asa au aparut rind pe rind perchile: cafea din Costa Rica/ butoi de Cabernet Sauvignon, cafea Ethiopian Yirgacheffe / butoi de whiskey Bourbon, cafea Colombia Pedregal/butoi de vin de Porto, cafea Colombia Pedregal/ butoi de  Chardonnay, cafea Mexico Santa Teresa/ butoi  Cabernet Franc, cafea Colombia Pedregal/butoi de Cabernet Sauvignon, cafea Mexico Santa Teresa/ butoi de Cabernet Franc si cafea Mexico Santa Teresa/butoi de Cabernet Sauvignon.

Courtesy of Ceremony Coffee Roasters

Asta ca sa intelegem ca Jim Beam si aromele lor artificiale sint din alta liga. In rest, toate cele descrise sint posibile doar pe o piata matura si unde exista firme adevarate, unele cu lunga traditie, nu start-up-uri cu o medie de viata de 4 ani. Sint posibile pentru ca exista specialisti, prajitori, artisti, barista, antreprenori, importatori, vinzatori, intr-un cuvint oameni care muncesc. Nu oameni care au functii. Dar poate cel mai important, exista oameni care pun si suflet, care cauta si cel mai adesea gasesc solutii pentru a aduce in fata consumatorului o cafea adevarata. Pe o piata care este un adevarat cimp de batalie pentru fiecare umbra de miros, de aroma, de gust, de culoare. Pe o piata in care “3 in 1” e poate o dulce poveste ce frizeaza neverosimilul.

Advertisements

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s