Taxele, chiriile, facturile si Starbucks’ determina cafenelele Romei sa ridice preturile

Asociatia Barurilor din Roma anunta o crestere cu pina la 20 de centi a pretului pe ceasca de cafea. Asociatia asigura asistenta cafenelelor si barurilor din capital Italiei, adica unui numar de cca. 7000 de localuri. Pina in prezent, indiferent de restul bunurilor si serviciilor (unele piperate), pretul cestii de cafea oscila in jurul valorii de 1 euro, fiind dintre cele mai mici din intreaga Europa, mult mai mici si decit in Lombardia sau Piemont.

In general, pretul cafelei la Roma nu a cunoscut fluctuatii semnificative, asociatia vazindu-se acum in situatia de a lua o decizie pe care a numit-o ca fiind “istorica”, propunind majorarea de 10-20 de centi / ceasca. Din cite spun italienii, majorarea va surveni in principal din cauza maririi facturilor, chiriilor si taxelor.

In paralel, Asociatia Barurilor pledeaza si pentru extinderea retelelor de wi-fi, dar si pentru renovarea localurilor, presedintele asociatiei – Claudio Pica – adaugind aici si profesionalizarea personalului (deseori un barman este scolit pe durata unui intreg an), precum si alte cheltuieli legate de mentinerea calitatii produselor. Dar dincolo de contabilitate si de managementul sumelor incasate si reinvestite, importanta ramine si “cultura consumului de cafea”.

Daca pentru localnici este important sa se aseze dimineata ciorchine si sa isi soarba cafeaua schimbind fraze grabite, turistii au remarcat ca, peste zi, italienii nu petrec mai mult timp in fata cestii decit necesarul pentru a da pe git bautura. Nicaieri nu exista oameni care sa “traga” de o cafea stind cu laptopul in brate. Mai mult, pretul cafelei creste daca te asezi la masa.

La fel, conceptul de “coffee to go” pare sa nu existe la Roma si in Italia in ansamblul ei, iar versiunile de bauturi “lungite” cu lapte nu sint pe primele locuri in preferintele italienilor. Sa comanzi un cappuccino dupa ora micului dejun pare o blasfemie.

Howard Shultz

Daca piata parea stabila si regulile ei pareau batute in cuie, un adevarat cutremur avea sa nasca anuntul celor de la Starbucks privind deschiderea a 300 de cafenele in Italia. Anuntul a fost facut in februarie 2017. Primele puncte Starbucks urmeaza sa se deschida la Milano si la Roma, nu mai tirziu de iunie 2018.

In mod ironic sau nu, CEO-ul Starbucks, Howard Shultz, declara ca Starbucks va oferi cuvenitul respect poporului Italian si culturii consumului de cafea din Italia. O declaratie ce genereaza frisoane! Starbucks nu vrea sa dilueze doar cafelele si sa le “indoaie” cu lapte depersonalizat si arome artificiale, vrea mai presus de orice sa dilueze traditiile locale, in buna maniera “progresista”.

Ironia vine din insusi faptul ca Starbucks s-a lansat luind modelul comunitatilor din cafenelele milaneze din anii ’80. Dar, cum se zice, nici o fapta buna nu ramine nepedepsita.

Advertisements

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s