Starbucks: Georgia on my mind

Starbucks isi face planuri pentru Caucazul de Sud. Dupa arabi, otomani, mongoli si rusi, iata-i si pe americani incercindu-si norocul la Tbilisi, daca ii putem numi americani pe cei de la Starbucks. Si, de data aceasta nu este vorba doar despre cafenele. Cei de la Kommersant, citati de Coffee Business Intelligence, sustin ca strategii Starbucks se gindesc sa deschida o fabrica in chiar capitala Georgiei, in suburbii. Primaria confirma informatia.

Potrivit “traditiei”, Starbucks isi doreste si un muzeu al cafelei. Dar proiectele sint si mai intortocheate, compania vrea sa transforme Tbilisi in centrul unui hub regional. Ziarul explica interesul celor de la Starbucks prin cresterea numarului de turisti in zona, mai precis 6 milioane in 2016, dublul numarului populatiei. Cifra, in sine, nu spune mare lucru. Bunaoara, 700.000 de turisti se duc oficial la Risnov (jud. Brasov) anual. Cita cafea consuma? Sa inmultim cu 8 si iata “fabulosul” consum din Georgia.

Analiza lor merge si mai departe, sugerind ca populatia Georgiei este mare amatoare de cafea, desi jumatate din cantitatea consumata este cafea instant. Si alte asemenea…

Totusi, este extrem de putin probabil ca pe cei de la Starbucks sa ii intereseze numarul de turisti sau potentiala atractivitate a cafelelor preparate la espressor. In schimb, forta de munca inca ieftina din Georgia este un factor de maxim interes. La fel, facilitatile oferite de stat si de municipalitatea din Tbilisi, dar acestea sint deocamdata aspecte neaduse in discutie. Adica, vorbim despre bani. Taxe. Redevente. Mai apoi, investitiile in astfel de zone sint rentabile tocmai datorita costurilor reduse, a materialelor mai ieftine si, din nou, a fortei de munca ieftine.

Nu in ultimul rind, dezvoltarea unui hub zonal pentru o multinationala reprezinta un mare pas inainte. Situarea fericita a Georgiei pe harta, nu departe de Rusia sau de Turcia, dar privind catre Europa, Africa sau Asia si avind deschidere catre Marea Neagra si de aici catre Mediterana, face ca noul proiect al celor de la Starbucks sa fie cit se poate de interesant.

Advertisements

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s