Sri Lanka aniverseaza un secol si jumatate de mariaj fericit cu ceaiul Ceylon

Situata cu doar 7 grade mai sus de Ecuator, in sudul Indiei, clima a fost generoasa cu plantatiile de ceai din Sri Lanka (umiditate ridicata si zona muntoasa), existind doua perioade distincte de recoltare. Ceea ce conteaza, insa, este calitatea, aceasta fiind stabilita cu mare grija de Sri Lanka Tea Board. Asadar, ceaiul Ceylon ramine ceea ce a fost: un ceai curat si de o calitate aparte. Cele sapte regiuni diferite ale insulei de unde provine ceaiul, lesne de ghicit, confera si gustul diferit si culoarea diferita. Exista 3 elevatii ale plantatiilor, la joasa, medie si mare altitudine.

In ceea ce priveste “leul”, simbolul calitatii ceaiului Ceylon, inseamna nu doar ca ceaiul a fost crescut, cules si prelucrat pe insula, ci si faptul ca este ceai Ceylon 100%, intrucit acest ceai nu se poate amesteca cu alte sortimente atita timp cit poarta logoul.

Inainte de 1860, principalele plantatii din Ceylon erau cele de cafea si cacao, acestea dizlocuind plantatiile de scortisoara. Scotianul James Taylor, odata ajuns aici, a devenit principalul “vinovat” pentru schimbarea plantatiilor de cafea in plantatii de ceai, incepind cu Loolcondera Estate. Ceaiul lui Taylor s-a dovedit a fi delicios, asa ca s-a vindut extreme de bine la Londra. Iar “nebunia ceaiului” a lovit intreaga insula si populatia ce nu depasea cu mult 2,5 milioane de locuitori. In 1872 porneste si prima fabrica. Investitiile, evident, au fost britanice. In 1890, intervine in poveste si Sir Thomas Lipton, care avea sa distribuie ceaiul in Europa si Statele Unite.

In fine, mai trebuie stiut ca din 1971-1972, statul a nationalizat toate plantatiile, nimeni neavind voie sa posede vreun teren mai mare de 200 de metri patrati, indiferent de scop. Prin 1992-1993 se privatizeaza din nou plantatiile, acestea ajungind in portofoliul unor companii indiene.

Acum, vinzarea ceaiului inseamna 2% din PIB (cca. 1,5 miliarde de dolari anual) si peste un million de locuri de munca. Cu toate ca Sri Lanka este abia al patrulea producator mondial de ceai. Forta de munca o reprezinta in special femeile, iar saracia este nota dominant in rindul angajatilor pe plantatiile de ceai. Ca fapt divers, o femeie culege cca. 20 de kg. de frunze pe zi.

Destinatia ceaiului: Commonwealth – 20%, Emiratele Arabe – 16%, Rusia – 16%, Siria – 7%, Turcia – 7%, dintre europeni, Marea Britanie 3%, Germania – 1%.

Poate nu stiati, Dilmah este tot un brand de ceai de Ceylon.

Advertisements

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s